22 czerwca 2014

Pierogi z czereśniami



Latem pierogi z owocami to dla mnie najwspanialszy obiad. Można zacząć je robić na początku czerwca i praktycznie co tydzień wymieniać owoce na te, których sezon właśnie się zaczyna. I tak aż do września... Raj:-) 
W dzieciństwie i później także, próbowałam pierogów z najróżniejszymi owocami, ale w tym sezonie dotarło do mnie, że jeszcze nigdy nie robiłam pierogów z czereśniami. Pomysł podsunęło mi wiaderko pełne czereśni z ogrodu, stojące w naszej kuchni i domagające się zainteresowania;-) 
Nadzienia do owocowych pierogów raczej nie słodzę, od tego są dodatki na wierzchu. Lubię gdy na pierogach skrzy się cukier w kryształkach, najlepiej brązowy albo domowy z wanilią, pyszne są także polane miodem, golden syrupem czy syropem klonowym. Do pierogów musi być także śmietanka lub jogurt. Świetnie nada się kokosowa- można użyć gotowej, z puszki, albo zrobić samemu z przepisu na mleczko kokosowe, zmniejszając ilość dodawanej wody.  Ale mi czereśniowe pierogi bardziej smakowały ze śmietanką sojową, o której pisałam ostatnio. Na jogurt sojowy i kokosowy także były już przepisy na blogu. Każdy może zatem wybrać ulubiony dodatek. 
Aha, czereśniowym pierogom bardzo sprzyja towarzystwo cynamonu! :-)


Pierogi z czereśniami


Składniki na ciasto (na ok. 60 sztuk):

  • 300 g mąki pszennej
  • 3 łyżki oleju
  • Szczypta soli
  • Ok. 200 ml gorącej wody

Mąkę wsypać do miski, wymieszać z solą. Dodać olej, a następnie gorącą wodę- stopniowo, mieszając składniki łyżką. Następnie wyrabiać ciasto ręcznie, aż będzie miękkie i elastyczne, przez ok. 8 minut. Jeśli ciasto jest zbyt klejące dosypać nieco mąki, uważać, by nie podsypywać za dużo mąki, bo pierogi wyjdą twarde. Wyrobione ciasto przykryć ściereczką i odstawić na ok. 20 minut.


Owoce:

  • Ok. 400 g czereśni

Czereśnie umyć, odszypułkować i wypestkować. Można przekroić na połówki.


Do podania:


Odkrawać kawałki gotowego ciasta, rozwałkowywać, podsypując blat mąką jeśli to konieczne. Szklaneczką wykrawać krążki. Na krążek  nakładać po 3 lub 4 połówki czereśni, zlepiać pierogi dokładnie sklejając brzegi. Wrzucać na osolony wrzątek i gotować przez ok. 2 minuty od ponownego zagotowania. Odcedzić, wyłożyć na talerze. Można polać stopionym masłem roślinnym. Podawać z ulubionym cukrem i śmietanką lub jogurtem, posypując cynamonem.

Smacznego!



1 komentarz: