28 czerwca 2014

Śmietana sojowa light


Niedawno na blogu pokazywałam przepis na śmietanę sojową. Przepis prosty, efekt pyszny, a śmietana w mojej kuchni zaczęła być często stosowana. Jednak pomyślałam, że wiele osób może zniechęcić dodatek sporej ilości oleju przy jej produkcji. Tym bardziej jeśli chcemy taką śmietanę dość często używać. Dlatego postanowiłam nieco „odchudzić” recepturę i teraz prezentuję śmietanę sojową w wersji light. Słowo „light” przy produktach w sklepie najczęściej nie wzbudza we mnie zaufania, jednak ciężko było mi wymyślić inną nazwę dla tej odchudzonej śmietany. Sklepowe „lighty” to często produkty z dodatkiem nieciekawych substancji jak np. aspartam zamiast cukru. Ale w produkcji domowej śmietany nic takiego nie jest konieczne. Chodzi po prostu o to, by uzyskać fajną, gęstą konsystencję nie dodając za dużo oleju. I tu z pomocą przychodzi odrobina agaru. Dzięki niemu śmietana jest gęsta, puszysta, może mniej kremowa niż ta tłustsza, a w smaku pozostaje taka sama. Pamiętajcie jednak, że agar w zależności od firmy może mieć rożną „moc”. Nieraz wystarczy dodatek połowy łyżeczki, innym razem okaże się, że potrzeba półtorej. Ważne, by nie przesadzić z jego ilością, bo zamiast śmietany uzyskamy panna cottę ;-) Ale spokojnie, rozpuszczony agar możemy dodawać stopniowo i sprawdzać czy konsystencja jest odpowiednia, chłodząc przez chwilę małą ilość masy. W przepisie podaję orientacyjną ilość agaru- taką jaka potrzebna była u mnie.

Śmietanka light ma mnóstwo fajnych, kulinarnych zastosowań. W najbliższych dniach na blogu garść przepisów z jej udziałem! :-)


Śmietana sojowa light


Składniki:

  • ½ szklanki mleka sojowego
  • 4 łyżki delikatnego oleju
  • Szczypta soli
  • 1/3 łyżeczki kwasku cytrynowego rozmieszanego w 3 łyżkach wody lub 3 łyżki soku z cytryny*
  • 2 łyżki cukru pudru (opcjonalnie- jeśli chcemy uzyskać słodką śmietankę, można też dodać więcej lub mniej, do smaku)
  • 1 łyżeczka agaru + 4 łyżki wody**

Mleko sojowe i olej porządnie schłodzić w lodówce. Ja schłodziłam też kielich blendera, by lepiej się ubijało (można włożyć go na chwilę do zamrażarki). W malutkim garnuszku rozmieszać agar z zimną wodą, odstawić. Zimne mleko wlać do kielicha blendera, dodać sól, sok z cytryny bądź kwasek rozmieszany w wodzie i cukier puder (jeśli chcemy). Miksować przez kilka minut, aż mleko się nieco napuszy. Następnie powoli, cieniutkim strumieniem dolewać olej, cały czas ubijając, do lekkiego zgęstnienia. Wyłączyć blender, sprawdzić czy śmietanka jest odpowiednio kwaśna/ słodka i ewentualnie dodać do smaku kwasek bądź cukier i ponownie zmiksować. Garnuszek z rozpuszczonym agarem ustawić na niewielkim ogniu, zagotować i gotować ciągle mieszając, aż agar zgęstnieje.  Gdyby zgęstniał za mocno dodać odrobinę wody i ponownie zagotować (powinien być dość gęsty, ale na tyle płynny by dał się przelewać). Tak przygotowany agar powoli wlewać do masy w blenderze, cały czas miksując, do dokładnego połączenia. Gotową śmietanę przelać do słoiczka i schłodzić w lodówce, wówczas znacznie zgęstnieje.


*Użyłam kwasku by nie nadawać śmietanie cytrynowego posmaku a jedynie ją zakwasić. Ilość kwasku bądź soku z cytryny regulujemy wedle gustu

**Ilość agaru zależy od jego mocy, jeśli nie wiemy jak silny jest nasz agar należy dodawać go stopniowo. Po dodaniu części agaru, łyżeczkę masy umieścić na talerzyku i schłodzić przez kilka minut w zamrażarce. Wówczas można sprawdzić czy konsystencja śmietany jest odpowiednia i ewentualnie dodać większą ilość rozpuszczonego agaru.




1 komentarz:

  1. Takiego przepisu szukałam! Składniki łatwo dostępne, przygotowanie proste, mam nadzieję, że mi wyjdzie :) Kupnej śmietanki nigdzie nie umiem znaleźć, teraz już nie muszę szukać :)

    OdpowiedzUsuń